تایید مالچ‌پاشی و برداشت «کربنات سدیم» از دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی موضوع «مالچ‌پاشی» در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه را تایید کرد و گفت که «احتمالا این اقدام تداوم خواهد داشت.»

تایید مالچ‌پاشی و برداشت «کربنات سدیم» از دریاچه ارومیه

به گزارش مملکت آنلاین، مجید رستگاری با اعلام این موضوع از برداشت «کربنات سدیم» برای تامین مواد اولیه مورد نیاز به‌منظور «تولید شیشه» از بستر دریاچه ارومیه خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تاکید دارد که «موضوع مالچ‌پاشی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه با اهداف آزمایشی انجام شده است و احتمال دارد این اقدام در آینده نیز با هدف جلوگیری از طوفان‌های نمکی، در محیط‌پیرامونی دریاچه ادامه پیدا کند.»

این مقام مسئول در استان آذربایجان غربی در توضیح بیشتر به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: موضوع مالچ‌پاشی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه کذب نبود، بلکه به عنوان یک کار آزمایشگاهی انجام شد. مدت زیادی است که حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به کمتر از یک میلیارد متر مکعب کاهش یافته و این در حالی است که حجم آب دریاچه در تراز اکولوژیک آن حدود ۱۴.۵ میلیارد متر مکعب است و حجم آب دریاچه در بهترین شرایط تاریخی نیز حدود ۳۶ میلیارد متر مکعب بوده است. بنابراین شکی نیست که بخش‌هایی از دریاچه به طور کامل خشک شده است و چاره‌ای نداریم که به فکر تثبیت خاک با هدف جلوگیری از ایجاد طوفان‌های نمکی در بستر و محیط پیرامونی دریاچه ارومیه باشیم.

آزمایش مالچ‌های سازگار با محیط‌زیست با تصویب ستاد احیای دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: همین حالا در قسمت‌هایی از بخش‌های خشکیده دریاچه ارومیه با هدف تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، گونه‌های گیاهی مقاوم به شوری و سازگار با محیط طبیعی دریاچه کاشته شده است، اما چون امکان کاشت این گیاهان در تمام قسمت‌های خشکیده دریاچه وجود ندارد، براساس مصوبه ستاد احیا، قرار است تثبیت خاک به روش مالچ‌پاشی البته با استفاده از مالچ‌های سازگار با محیط‌زیست که تجزیه‌پذیر هستند و آسیبی به اکوسیستم دریاچه نمی‌زنند، در محیط پیرامونی دریاچه ارومیه آزمایش شود. طبق همین مصوبه نیز طرح مالچ‌پاشی تحقیقاتی در سطح بسیار کوچکی از دریاچه در حوالی مراغه انجام شده است.

وی افزود: مساحت دریاچه ارومیه در بیشترین حجم آن حدود ۵ هزار کیلومتر مربع بوده و با توجه به این که وسعت کنونی دریاچه تنها حدود ۶۹۰ کیلومتر مربع است و به دلیل تداوم آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در سال‌های آتی، احتمالا دریاچه هیچ‌گاه دریاچه به بیشترین وسعت تاریخی خود نخواهد رسید، بنابراین بخش‌هایی از دریاچه که در گذشته آب داشته است، حتما در سال‌های آتی نیز خشک خواهد ماند. در چنین شرایطی، ضرورت دارد که در بخش‌هایی از قسمت‌های خشکیده دریاچه، عملیات تثبیت خاک با روش کاشت گیاهان مقاوم به شوری یا استفاده از مالچ‌های سازگار با محیط‌زیست انجام شود، بنابراین احتمال دارد که مالچ‌پاشی در محیط پیرامونی دریاچه ارومیه در آینده هم ادامه پیدا کند.

برداشت کربنات سدیم از بستر دریاچه برای تامین مواد اولیه کارخانه شیشه سلماس

رستگاری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا موضوع برداشت مواد معدنی از بستر دریاچه ارومیه در دستور کار دولت قرار دارد یا خیر، توضیح داد: هیچ‌گاه مساله‌ای تحت عنوان برداشت لیتیم از بستر دریاچه مطرح نبوده است، چون اساسا این ماده معدنی در کف دریاچه ارومیه وجود ندارد، اما در بخش‌هایی از بستر دریاچه، ماده معدنی کربنات سدیم وجود دارد که برای تولید شیشه از آن استفاده می‌شود؛ بنابراین با توجه برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای احداث احداث کارخانه تولید شیشه در شهرستان سلماس، مدتی است که برداشت کربنات سدیم از بخش‌های خشکیده دریاچه در حوالی شهرستان مراغه آغاز شده است.

وی در پایان تصریح کرد: در سطح جهان کوه نمک کربنات سدیم را پودر می‌کنند و از آن در صنایع تولید شیشه استفاده می‌کنند، اما با توجه به این که همین حالا میلیاردها تن از این نمک به شکل پودرشده و به صورت طبیعی در کف دریاچه وجود دارد، امکان برداشت کربنات سدیم در بخش‌هایی از قسمت‌های خشکیده دریاچه وجود دارد؛ ضمن این که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که برداشت بخشی از رسوب‌های حاصل از خشکیدگی دریاچه ارومیه، می‌تواند از نظر محیط‌زیستی نیز به احیای دریاچه کمک کند.

تایید مالچ‌پاشی توسط مدیر استان آذربایجان‌غربی در حالی است که علی سلاجقه، رئیس «سازمان حفاظت محیط زیست» در دولت سیزدهم چهارشنبه ۲۰ دی ماه در حاشیه جلسه هیات دولت به این موضوع واکنش نشان داده و گفته بود که «مالچ‌پاشی» در دریاچه ارومیه کاملا کذب است و از نظر علمی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

سیروس داوودی، مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی نیز بیستم دی ماه در واکنش به تصاویر منتشر شده از این اقدام گفته بود که طرح اجرایی به نام «مالچ‌پاشی» حوضه دریاچه ارومیه نداریم و در این خصوص نیز هیچ اعتباری تاکنون نداشته‌ایم.

سازمان حفاظت محیط زیست اما در واکنش به این موضوع در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طرح «مالچ‌پاشی» با «هدف تثبیت شن‌های روان به‌صورت آزمایشی» و «فقط در ۶۰ متر مربع از بستر دریاچه که فاقد پوشش گیاهی است، انجام می‌شود.»

ادعای آزمایشی بودن این اقدام با اظهارات مدیرعامل شرکت شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی مبنی بر احتمال تداوم «مالچ‌پاشی» زیر سوال رفته است.

پیش‌تر نیز پس از انتشار تصاویری مبنی بر فعالیت ماشین آلات سنگین در داخل دریاچه خشک شده ارومیه، ادعایی مطرح شده بود که این کامیون‌ها، در حال استخراج «لیتیوم» از کف بستر خشک دریاچه ارومیه به نفع «دولت چین» هستند.

محمد درویش، کارشناس محیط زیست مرداد ماه سال جاری به وب‌سایت «انتخاب» گفته بود که «یک همایش در دهه هفتاد در دانشگاه تبریز برگزار شد که موضوع آن این بود که چگونه می‌توانیم از شر دریاچه ارومیه خلاص شویم.»

به گفته این فعال محیط زیست آن موقع سطح آب بالا می‌آمد و همه نگران بودند که این دریاچه تاسیسات را زیر آب می‌برد و «همایش گذاشتند که چگونه این خطر را رفع کنیم.»

بنابر اظهارات درویش اقداماتی نیز در آن همایش برای «از بین بردن» دریاچه ارومیه مطرح شده بود. مرور اقدامات مطرح شده نشان می‌دهد که همان عوامل هستند که موجب خشک شدن دریاچه ارومیه شده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر