استانداران اقلیم کردستان عراق: آماده همکاری‌های بیشتر با ایران هستیم

استانداران اقلیم کردستان عراق برای همکاری‌های بیشتر با ایران اعلام آمادگی کردند.

استانداران اقلیم کردستان عراق: آماده همکاری‌های بیشتر با ایران هستیم

به گزارش مملکت آنلاین، نخستین نشست استانداران هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه برگزار شد.

اعلام آمادگی استاندار اربیل برای بازگشایی مرز مشترک در اشنویه

امید عبدالرحمان خوشناو استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق گفت: از وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم مقدمات بازگشایی مرز مشترک در اشنویه که ظرفیت های مهم اقتصادی برای مردم دو طرف دارد، را فراهم نماید و ما آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باز کردن بازارچه‌های مشترک در تمرچین و شهرک‌های صنعتی مشترک، می‌تواند موجب تقویت روابط تجاری شود.

خوشناو با بیان اینکه ایران در طول تاریخ پناهگاهی امن برای مردم اقلیم کردستان عراق در بحران‌های دوران صدام بعثی بوده و پیوندهای ما ناگسستنی است، افزود: از سال گذشته ارتباطات ما با استان‌های مرزی در ایران بیشتر شده و تاکنون اقدامات خوبی در مبادلات تجاری و ارتباطات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی انجام شده است.

استاندار اربیل اقلیم کردستان عراق همچنین گفت: از سرمایه گذاری‌های مشترک و حضور شرکت‌های بزرگ ایرانی در اقلیم کردستان عراق استقبال می‌کنیم و معتقدیم افزایش مبادلات اقتصادی به نفع دو طرف است.

خوشناو در پایان با اشاره به اینکه ارتباط هوایی ارومیه - اربیل متأسفانه متوقف شده و خواستار بازگشایی مجدد این خط هوایی برای رونق روابط اقتصادی هستیم، افزود: پیش بینی کردیم امسال در اربعین نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از مسیر اقلیم کردستان به کربلای معلی سفر کنند و ما آمادگی کامل برای تامین امنیت، حمل و نقل و رفاه زائران را داریم.

آماده ارتقای سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم

استاندار دهوک اقلیم کردستان عراق گفت: آماده توسعه ارتباطات بیشتر در زمینه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

علی تتر توفیق اظهار کرد: مشترکات فرهنگی، زبانی، دینی و جغرفیایی در ۲ طرف مرز وجود دارد و همین امر زمینه را برای ارتباط بیشتر فراهم کرده است.

وی در ادامه افزود: هم اکنون شماری از دانشجویان اقلیم در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند و دانشگاه‌های اقلیم نیز آمادگی پذیرش دانشجو از ایران در رشته‌های ادبیات عربی، کردی و انگلیسی را دارا هستند.

استاندار دهوک اقلیم کردستان عراق در پایان گفت: امیدواریم همکاری‌ها در زمینه توریسم درمانی و کسانی که برای معالجه به ایران می‌آیند، بیشتر شود.

کمک‌های ایران نبود، کسی در حلبچه زنده نمی‌ماند

استاندار حلبچه اقلیم کردستان عراق گفت: مردم این استان و دیگر مناطق اقلیم کردستان عراق می‌دانند اگر کمک‌های استراتژیک و درمانی جمهوری اسلامی ایران نبود، در بمباران شیمیایی کسی در حلبچه زنده نمی‌ماند.

آزاد توفیق اظهار کرد: بین مردم حلبچه و استان کرمانشاه ارتباط بسیار خوبی در زمینه اقتصادی و بازرگانی وجود دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: در برخی مناطق، اهالی ۲ طرف مرز نسبت فامیلی و ازدواج دارند و اشتراکات فرهنگی زیادی بین ۲ استان حلبچه و کرمانشاه حاکم است.

استاندار حلبچه در پایان گفت: خواستار دایر کردن بازارچه‌های مرزی و گذرگاه های مرزی، برای تبادل کالا و مسافر هستیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: سینا پسران افشاریان

ارسال نظر