آذربایجان‌غربی رتبه اول تولید چغندرقند در کشور

مجری طرح تولید چغندرقند در کشور با بیان اینکه ۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور آبی است، گفت: از این میزان هر سال در ۱۲۰ هزار هکتار چغندرقند کشت می‌شود.

آذربایجان‌غربی رتبه اول تولید چغندرقند در کشور

به گزارش مملکت آنلاین، پیمان حصادی عصر چهارشنبه در کمیته فنی چغندرقند در ارومیه افزود: در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ سالانه از سطح ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشور ۵.۳ میلیون تن چغندرقند برداشت می‌شد در حالیکه در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ میزان تولید در ۱۰۰ هزار هکتار به ۶.۵ میلیون تن رسید.

وی اضافه کرد: متوسط تولید هم اکنون از ۳۰ تن به ۵۹ تن رسیده که عامل اصلی این رشد افزایش متوسط تولید در مزارع آذربایجان غربی استفاده از بذرهای اصلاح شده و بهبود کیفی کشت، است.

مجری طرح چغندرقند کشور با اشاره به اینکه این محصول برخلاف ادعاهای موجود مصرف آب زیادی ندارد، گفت: میانگین مصرف آبیاری اراضی زیر کشت محصول طبق بررسی مرکز تحقیقات حداکثر ۹ هزار مترمکعب است.

وی ادامه داد: ۳۴ درصد کشت چغندرقند کشور در اراضی کشاورزی آذربایجان غربی است که پیرانشهر بیشترین سطح زیر کشت را دارد و بهترین کارخانه‌های قند کشور نیز در ارومیه، خوی و پیرانشهر قرار دارند.

به گفته وی، کمترین کشت چغندرقند در این استان سال ۱۳۷۸ با ۱۲ هزار هکتار و بیشترین هم اکنون با ۳۱ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه خراسان بخش بزرگی از چغندرقند خود را از این استان تامین می‌کند، اظهار کرد: عملکرد در واحد هکتار این استان ۶۲ تن است که در صورت بررسی دقیق این میزان بیشتر شده و تا ۶۹ تن می‌رسد.

حصادی با اشاره به اینکه چغندرقند با عملکرد ۵۰ تن در هکتار صرفه اقتصادی ندارد، یادآور شد: سال گذشته کشاورزان آذربایجان غربی ۱.۹ میلیون تن تولید داشتند.

مجری طرح تولید چغندرقند در کشور با بیان اینکه مزارع و تولیدات آذربایجان غربی کیفیت بالایی دارد، ادامه داد: نیازمند تنوع ارقام کشت شده هستیم تا رقم‌های بهتر شناسایی و کاشت شوند.

حصادی با تاکید بر توجه کشاورزان به سطح پوشش اراضی زیر کشت چغندرقند گفت: از کل سطح ۳۱ هزار هکتاری در این استان هفت هزار و ۶۲۰ هکتار تحت پوشش بیمه است که باید این رقم به ۸۰ درصد اراضی تسری یابد.

وی با بیان اینکه تولیدات این استان باید بستری برای توسعه صنایع جانبی در این بخش و در همین منطقه باشد، افزود: صنایع وابسته استان‌های دیگر که وارد کننده چغندرقند از این استان هستند بایستی شرایط کار خود را عوض کنند.

آذربایجان غربی رتبه اول تولید چغندرقند در واحد سطح در استان را داراست، سهم این استان در تولید چغندرقند کل کشور بالای ۳۴ درصد و در سه سال گذشته در صدر بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر