دیدنی‌های استان آذربایجان‌غربی برای نوروزگردی

استان آذربایجان‌غربی یکی از دیدنی‌ترین استان‌های کشور برای یک گشت و گذار و مسافرت است.

دیدنی‌های استان آذربایجان‌غربی برای نوروزگردی

به گزارش مملکت آنلاین، سفر به استان آذربایجان‌غربی در نوروز، زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاصی دارد.

چشمه کانی گروان با کلی خواص درمانی

چشمه کانی گروان که در فاصله ۱۲ کیلومتری از شمال شرقی سردشت و ۲ کیلومتری ربط در  آذربایجان غربی واقع شده، املاح طبیعی قابل توجهی دارد بطوریکه این املاح خواص طبیعی و درمانی اثربخشی را برای چشمه فراهم کرده‌ و در بسیاری از امور زیبایی، درمان بیماری‌های پوستی، دردهای عضلانی، دردهای استخوان همچون رماتیسم و ... آب این چشمه می‌تواند مفید واقع شود.

این چشمه در میان سازه‌های طبیعی آهکی واقع شده است که وقتی به آن‌ها نزدیک می‌شوید، می‌توانید چشمه را از نزدیک تماشا کنید. آب چشمه سرد اما همواره جوشان و شور مزه است به همین دلیل غیرقابل شرب است.

photo_2023-03-21_11-52-08

سازه آهکی بزرگ این منطقه، جلوه خاصی به دشت بخشیده است. فعل و انفعالات شیمیایی و آهک‌های موجود در منطقه سبب می‌شود تا هرساله به ارتفاع کوه‌ها و مخروط‌های اطراف چشمه افزوده شود.

سازه آهکی مشهور این منطقه ارتفاعی معادل ۲۰ متر دارد و در طول زمان، دچار تغییر شکل‌های مختلفی شده این سازه کرم رنگ است و در میان مراتع و جنگل‌های سبز، خودنمایی می‌کند. سرچشمه کانی گراوان درست در بالای این سازه واقع شده است. آب چشمه از درون سازه به اطراف می‌جوشد و به قطر سازه افزوده می‌شود.

آبشار کم‌نظیر شلماش سردشت

آبشارهای سه قلوی شلماس حدود ۲۰۰ متر ارتفاع دارند که در انتهای دره، حوضچه‌ای تماشایی را تشکیل می‌دهند.، آب این آبشارها از رودخانه‌ی زاب کوچک سرچشمه می‌گیرد.

این رودخانه روی گسل بزرگی در مسیر فرعی روستای آلمان و شلماش قرار دارد.

photo_2023-03-21_11-52-40

آبشار شلماش از مکان‌های دیدنی سردشت به شمار می‌رود که در فهرست میراث طبیعی - ملی به ثبت رسیده است.

با تخت سلیمان تکاب، تاریخ را ورق بزنید

تخت سلیمان، شهری دیدنی که در دره‌ای سرسبز قرار دارد و به زادگاه زرتشت شهرت دارد.

قدمت این شهر به بیش از ۳هزارسال می‌رسد و محل سکونت اقوام مختلف ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و مغول بوده است.

آتش جاویدان عبادتگاه تخت سلیمان، به مدت هفت قرن همواره فروزان بوده و نشانه‌ای از اقتدار حکومت ساسانی و عظمت آیین زرتشتی محسوب می‌شد.

Takht-e-Soleyman

این مجموعه‌ پس از تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان، چهارمین اثر تاریخی ایران بود که به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

علاوه‌بر بناهای تاریخی، در محوطه‌ی تخت سلیمان یک دریاچه‌ی طبیعی با چشم‌انداز بسیار زیبا وجود دارد که آب آن از چشمه‌ای در عمق ۱۲۰متری زمین تأمین می‌شود. البته آب این دریاچه به دلیل میزان بالای آهک و املاح موجود نوشیدنی نیست.

جالب است بدانید این مکان، یکی از معدود نقاط روی کره‌ی زمین است که جریان انرژی زمین به خوبی در آن قابل درک است. گردشگران بسیاری از سال ۱۳۸۴ هرساله در روز خاصی که فعالیت‌های انرژی زمین در اوج است، به این منطقه می‌آیند و در جهت عقربه‌های ساعت دور ‌دریاچه‌ی آن می‌چرخند تا حس روحی مثبت و حیرت‌انگیزی را تجربه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر