در گفت و گوی اختصاصی با مملکت آنلاین:

قانون نظام مهندسی ساختمان نیازمند بازنگری است / فراوانی فارغ‌التحصیلان مشکل جدی جامعه مهندسی است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این سازمان در کشور آمادگی برگزاری آزمون به ورود به حرفه را دارد افزود: بعد از ربع قرن نیازمند بازنگری در قانون هستیم.

قانون نظام مهندسی ساختمان نیازمند بازنگری است / فراوانی فارغ‌التحصیلان مشکل جدی جامعه مهندسی است

به گزارش مملکت آنلاین، سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از تشکل‌های بزرگ بخش خصوصی است که بیش از ۶۰۰ هزار مهندس در رشته‌های هفت گانه در آن عضویت دارند.

ارتباط صنعت مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور با این سازمان، اهمیت آن را دوچندان کرده است.

در زیر گفت و گویی با رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی در خصوص بحث این روزهای مجلس در خصوص واگذاری برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی از وزارت راه به این سازمان و قوانین این سازمان را می‌خوانیم.

آمادگی برگزاری آزمون ورود به حرفه را به بهترین شکل داریم

یزدانشیر آذری‌کیا  رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی در خصوص تصمیمات و بحث‌های انجام شده برای واگذاری آزمون ورود به حرفه مهندسی از وزارت راه و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان براساس قانون یک موسسه غیرانتفاعی و NGO "مردم نهاد" است و براساس وظایف و رسالت خود در اهدافش پیش‌بینی شده که یکی از این وظایف مهم آن، بحث آموزش است که برگزاری آزمون‌ها نیز در این حوزه دسته‌بندی می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی افزود: وزارت راه و شهرسازی اکنون متولی برگزاری آزمون‌هاست و فعلاٌ هر سال حدود ۴ بار این آزمون‌ها را برگزار می‌کند و با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بزرگترین تشکل حرفه‌ای و تخصصی با بیش از ۶۰۰هزار عضو که استان آذربایجان‌غربی نیز ۲۱ هزار عضو دارد به عنوان تشکلی فنی بالقوه و بالفعل توانایی و آمادگی برگزاری آزمون را با توانایی و دقت بالا در فضای رقابتی سالم داراست.

FU5A5700 - Copy

فراوانی فارغ التحصیلان، مشکل جدی جامعه مهندسی است

وی خاطر نشان کرد: با این حال یکی از مشکلات جدی این حوزه، بحث عرضه و تقاضا است که با توجه به فراوانی فارغ‌التحصیلان جامعه مهندسی و عرضه کم شاهد مشکلاتی در جامعه مهندسی هستیم.

آذری‌کیا اضافه کرد: قطعا این سازمان آمادگی برگزاری آزمون را به نحو مناسب و در فضایی علمی دارد و انتظار داریم با اصلاح قانون شاهد توجه به این موارد برای اصلاح قانون باشیم تا هم حوزه ساخت و ساز و هم جامعه به نحو شایسته از آن بهره مند شود.

نیازمند اصلاح قانون بعد از ۲.۵ دهه هستیم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی افزود: جامعه مهندسی جدای از جامعه کل کشور نیست و سازمانی مردم نهاد با قانونی بیش از ۲.۵ دهه هستیم و با گذشت این زمان طولانی، نیازمند اصلاح در برخی قوانین و ساختارها هستیم.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما ازدیاد فارغ‌التحصیل مهندس هستیم هرچند بالارفتن این آمار باعث بالا رفتن توان فنی می‌شود ولی با نبود بازار کار و امکانات شاهد مشکل جدی‌تری خواهیم شد.

آذری‌کیا گفت: بالا بردن تولید تحصیل کرده ها توسط دانشگاه‌ها و عدم توازن بازار کار یکی از مشکل های جامعه مهندسی است و همین جامعه مهندسی نیز از سازمان انتظاراتی دارند و هر چند این نهاد و تشکل تولیدکننده شغل نیست و عمدتا برای بررسی صلاحیت‌ها و ارائه آموزش‌ها و نظارت بر ساخت و ساز بنا نهاده شده، با این حال با مبحث ارجاع نظارت تا حدودی تعادل بازار کار را اجرایی می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بیمه تامین اجتماعی یک مشکل دیگر جامعه مهندسی است که به طور جدی از نمایندگان و شورای مرکزی پیگیر هستیم تا با حل شدن این مورد در اصلاح قانون اثرگذار باشیم و یکی از مشکلات جدی جامعه مهندسین را حل کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی در خاتمه اشاره کرد: جامعه مهندسی همانند سایر بخش‌ها مشکلاتی چون معیشت دارند که سازمان تلاش دارد با ارائه تسهیلات و سیستم ارجاع نظارت و دیگر موارد ممکن بتوانیم در بهبود این وضعیت اثرگذار باشیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: سینا پسران افشاریان

ارسال نظر