اولین گفت و گوی مقامات طالبان با اروپا برای بازگشت مهاجران
به گفته یک مقام افغان آشنا با مذاکرات با طرف اروپایی، مقامات دولت طالبان افغانستان روز سهشنبه مذاکرات «سازندهای» با اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار کردند.
به گزارش مملکت آنلاین، این مقام که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این جلسات سازنده بودند و امید است که به تحولات مثبتی منجر شوند.»
این مذاکرات در حالی برگزار میشود که کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال بازگرداندن پناهجویان افغان هستند که درخواستهای آنها رد شده است.
کمیسیون اروپا تأیید کرد که برای اولین بار از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، میزبان نمایندگانی از این گروه بوده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، مذاکرات پشت درهای بسته بر خدمات دیپلماتیک و «بازگشت آبرومندانه» افغانها به کشور منزوی و جنگزدهشان متمرکز بود.
افغانها یکی از بزرگترین گروههای مهاجرانی را تشکیل میدهند که به دنبال پناهندگی در اتحادیه اروپا هستند، اما تعداد فزایندهای از دولتها در ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به دنبال تسریع اخراجها و افزایش تعداد کسانی هستند که درخواست پناهندگیشان رد میشود یا در کشورهای میزبان مرتکب جرم میشوند.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، این سفر را «تاریخی» خواند و خاطرنشان کرد که این اولین باری است که هیئتی از افغانستان تحت حکومت طالبان با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در بروکسل مذاکره میکند.
تسهیل اخراجها
بلخی، که رهبری هیئت پنج نفره را بر عهده داشت، گفت که مذاکرات بر «اقدامات اعتمادسازی»، حضور دیپلماتیک طالبان در اتحادیه اروپا و «روند بازگشت آبرومندانه» متمرکز بود. این جلسه در مکانی نامعلوم در پایتخت بلژیک، جایی که مقر اتحادیه اروپا و ناتو در آن قرار دارد، برگزار شد.
کمیسیون اروپا اعلام کرد که این نشست را به طور مشترک با سوئد ریاست میکند و نمایندگانی از ۱۵ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بحثهایی با محوریت تسهیل اخراج مجرمان و رسیدگی به تهدیدات امنیتی شرکت کردند.
سازمانهای حقوق بشر میگویند که این نشست میتواند افغانها را چه در داخل و چه در خارج از اروپا به خطر بیندازد.
مقامات افغان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۱۱ پس از خروج نیروهای تحت رهبری ایالات متحده، محدودیتهای شدیدی بر حقوق، به ویژه برای زنان و دختران، اعمال کردهاند. گروههای حقوق بشر گفتند که نشست روز سهشنبه تعهدات حقوق بشری اتحادیه اروپا را تضعیف میکند و میتواند مردم اروپا و افغانستان را به خطر بیندازد.
فرشته عباسی، محقق حقوق بشر، گفت: «هرگونه تعامل با طالبان باید حفاظت از حقوق بشر و پاسخگویی را در اولویت قرار دهد، نه اخراج مردم به مناطق خطرناک آنجا. کشورهای اتحادیه اروپا با محکوم کردن سوءاستفادههای طالبان و تلاش برای پاسخگویی از یک سو، و در عین حال همکاری با آنها برای بازگرداندن اجباری افغانها از سوی دیگر، اعتبار خود را تضعیف میکنند.»
دریچهای به سوی طالبان
از آنجایی که هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا طالبان را به رسمیت نمیشناسند، نشست بروکسل نشاندهنده گشایش قابل توجهی برای این جنبش است، اولین نشست از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان پنج سال پیش. اکثر کشورها، از جمله کل اتحادیه اروپا، در آن زمان روابط دیپلماتیک خود را با طالبان قطع کردند. از آن زمان، طبق گزارش آسوشیتدپرس، طالبان بیسروصدا در تلاش برای گسترش دسترسی خود به مأموریتهای دیپلماتیک در اروپا بوده است.
اعضای هیئت طالبان پس از بررسیهای امنیتی ویزا دریافت کردند. این ویزاها اعتبار منطقهای محدودی دارند و به آنها اجازه میدهند فقط ۲۴ ساعت در بلژیک بمانند و از ورود آنها به سایر کشورهای منطقه شینگن جلوگیری میشود.
ماکسیم پریوو، وزیر امور خارجه بلژیک، اظهار داشت که بلژیک درخواستهای اتحادیه اروپا برای اعطای ویزا به هیئت طالبان را اجابت کرده است.
پریوو در بیانیهای افزود: «برگزاری جلسه در چارچوب سیاست کشور میزبان به منزله به رسمیت شناختن، مشروعیت بخشیدن یا دعوت از سوی دولت بلژیک نیست.»
از آنجا که بلژیک و اتحادیه اروپا رسماً دولت طالبان را به رسمیت نمیشناسند، این جلسه در هیچ یک از مراکز رسمی آنها برگزار نشد.
درخواستها برای اخراج رو به افزایش است
در همین حال درخواستها برای اخراجهای بیشتر از اتحادیه اروپا رو به افزایش است. سخنگوی کمیسیون اروپا اظهار داشت که این جلسه در پاسخ به فشار اکثریت قاطع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برگزار شده است که ۲۰ کشور از آنها در ماه اکتبر نامهای را امضا کردند که خواستار سیاستهای سختگیرانهتر مهاجرتی، از جمله افزایش اخراجها، شده بودند.
مارکوس لامرت، سخنگوی کمیسیون، گفت که از کمیسیون خواسته شده است تا «مذاکرات فنی» در مورد بازگشتها را هماهنگ کند.
وی افزود: این به معنای به رسمیت شناختن نیست.
در حالی که این اولین جلسه طالبان در اتحادیه اروپا بود، اولین جلسه بین دو طرف در ماه ژانویه در افغانستان برگزار شد، زمانی که کمیسیون هیئتی را به کابل فرستاد، جایی که هنوز هم حضور کارکنان خود را حفظ کرده است.
انتهای پیام/
ارسال نظر