کاهش تراز دریای خزر، تهدید جدی برای صنعت دریانوردی
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه کاهش تراز دریای خزر تهدیدی جدی برای صنعت دریانوردی است، گفت: گرانشدن قیمت تمام شده کالا از جمله مهمترین چالش کاهش تراز آب دریا است.
به گزارش مملکت آنلاین، سعید کیاکجوری سهشنبه ۲۵ آذر در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت ۲۶ آذر روز حمل و نقل در محل بندر نوشهر برگزار شد، با بیان اینکه میزان تخلیه بارگیری بعنوان یکی از شاخصهای فعالیت هر بندر به حساب میآید، اظهار کرد: در ساحل دریای خزر پنج کشور فعالیت دارند و دو بندر نوشهر و فریدونکنار به واسطه ارتباطات و نوع فعالیت بیشترین مراوده را با روسیه یعنی حدود ۸۰ درصد و مابقی را با قزاقستان، ارمنستان و ترکمنستان داشته است.
وی افزود: به واسطه تصمیمات دولت روسیه در چهار ماهه نخست سال جاری تجارت با این کشور کمرنگ شده بود به نوعی که شاهد کاهش ۵۴ درصدی بودیم و این موضوع سبب کاهش فعالیتهای بندر نوشهر، فریدونکنار و سایر بنادر شمالی شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه بعد از برداشت محصولات کشاورزی در روسیه فعالیت خوبی شروع شد، تصریح کرد: افزایش فعالیت بندری علاوه بر جبران کاهش فعالیت باعث رشد آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد.
کیاکجوری به مقدار تخلیه بارگیری پرداخت و گفت: این میزان در بندر نوشهر به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید که با رشد پنج درصدی همراه بوده است و در فریدونکنار نیز کاهش فعالیت جبران شد.
وی تاکید کرد: در مجموع فعالیت تخلیه و بارگیری در دو بندر نوشهر و فریدونکنار رشد چهار درصدی را نشان میدهد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران از افزایش ۲۵ درصدی صادرات در دو بندر نوشهر و فریدونکنار خبر داد و گفت: در واردات نیز که شامل مواد سوختی و ترانزیت به مقصد افغانستان بوده است ۸۵ درصد افزایش فعالیت داشتیم.
کیاکجوری با بیان اینکه هر چند تعداد کشتیهای وارده پنج درصد کاهش داشته است اما سایز کشتیها بیشتر شده است، یادآور شد: بیشترین اقلام مواد نفتی و غلات شامل ذرت و جو بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در طول جنگ دوازده روزه با وجود حضور تعداد زیادی از هموطنان در مازندران و بخصوص در این منطقه هیچ مشکلی برای سوخت بنزین و گازوئیل وجود نداشت و سوخت از طریق بندر نوشهر تامین و مدیریت شد.
این مسئول در ادامه به یکی از بزرگترین پروژهها در حوزه گردشگری در بندر فریدونکنار اشاره و اظهار کرد: همه اقدامات از جمله انعقاد قرارداد و خرید کشتی با بخش خصوصی انجام شده است و تا ابتدای سال آینده با به آب انداختن کشتی کروز، یکی از بزرگترین پروژههای سفرهای دریایی کشور آغاز خواهد شد که نگین دریاهای کشور خواهد بود.
کیاکجوری آورده و میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی را در این پروژه تاکنون به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد اعلام و اظهار کرد: به احتمال قوی این پروژه تا پایان کار به ۳۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
کاهش تراز دریای خزر، تهدید جدی برای صنعت دریانوردی
وی در ادامه با تاکید بر اینکه کاهش تراز دریای خزر یک تهدید جدی برای صنعت دریانوردی حوزه دریا از جمله استان مازندران بوده است، افزود: مهم ترین چالش، گرانشدن قیمت تمام شده کالا بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه افزایش میزان لایروبی تا جایی جواب میدهد و بعد از آن ممکن است به اسکلهها آسیب وارد کند، گفت: از ۱۰ سال قبل کاهش تراز دریای خزر شروع شده است.
انتهای پیام/