«سند راهبردی ۱۰ ساله سازمان ثبتاحوال کشور» رونمایی شد
رئیس سازمان ثبت احوال کشور در آیین رونمایی از «سند راهبردی ۱۰ ساله سازمان ثبتاحوال کشور»، گفت: این سند طی ۲ سال و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و اساتید برجسته در حوزههای مدیریتی، فناوری، حقوقی و سایر حوزهها تهیه شده است.
به گزارش مملکت آنلاین، هاشم کارگر روز شنبه در آیین ویژه رونمایی از سند راهبردی ۱۰ ساله سازمان ثبت احوال کشور، با بیان اینکه از ابتدای دوره مدیریت، نظام برنامهمحوری را در سازمان ایجاد کردهایم و هیچ اقدامی بدون برنامه انجام نمیدهیم، افزود: این سند منعطف طراحی شده و قابلیت اصلاح بر اساس تغییرات محیط داخلی و خارجی سازمان را دارد.
وی ادامه داد: در این سند، حرکت از نظام سندمحور به نظام شناسهمحور و دیجیتالی شدن خدمات مورد توجه قرار گرفته است و همچنین با توجه به مسئولیت سازمان در رصد جمعیت کشور، نگاه کلان و سیاستگذاری جمعیتی نیز در آن لحاظ شده است.
وی یادآور شد: هدف این سازمان حرکت به سمت سازمان مجازی است؛ یعنی سازمانی کوچکتر اما کارآمدتر که بتواند بهترین خدمات را بهصورت الکترونیک در اختیار مردم قرار دهد.
کارگر با اشاره به «هوشمندسازی صدور شناسنامه نوزاد» نیز اظهار کرد: سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت، گواهی ولادت بهصورت الکترونیک شد، پیش از آن والدین باید گواهی فیزیکی را به ثبتاحوال تحویل میدادند؛ اما اکنون گواهی بهصورت الکترونیک از بیمارستان به سازمان ارسال میشود.
وی ادامهداد: اقدام دوم، الکترونیکی شدن تعیین نام نوزاد بود که والدین بدون حضور در ادارات میتوانند از طریق سامانه تعیین نام و سامانه تعاملی نام، نام مورد نظر خود را جستجو و مشورت دریافت کنند و درخواست نام را الکترونیکی ارسال کنند.
کارگر با بیان اینکه گام بعدی، صدور غیرحضوری شناسنامه و ارسال آن از طریق پست برای خانواده هاست، گفت: اکنون هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای مراحل مربوط به ولادت نوزاد وجود ندارد و این موضوع هزینهها، زمان و رفتوآمدهای مردم را کاهش داده است.
الکترونیکی شدن گواهی وضعیت تأهل
رئیس سازمان ثبتاحوال از الکترونیکی شدن «گواهی وضعیت تأهل» نیز خبر داد و گفت: افراد برای دریافت این گواهی دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند و از طریق سامانه سهیم میتوانند درخواست را ارسال کنند و گواهی را بهصورت الکترونیک دریافت کنند.
وی اضافه کرد: این اقدامات علاوه بر کاهش هزینهها و جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی، دقت و سرعت ارائه خدمات را بالا میبرد و ترددهای غیرضروری در سطح کشور را کاهش میدهد.
کارگر به راهاندازی «سامانه صدور هوشمند گواهی فوت» اشاره کرد و توضیح داد: پس از ثبت واقعه فوت، خانواده متوفی میتوانند از طریق سامانه سهیم درخواست صدور گواهی فوت کنند و بدون مراجعه به ادارات ثبتاحوال آن را دریافت نمایند. این اقدام برای خانوادههایی که در شرایط سوگ هستند بسیار کمککننده است و سرعت عمل را افزایش میدهد.
وی گفت: در سازمان ثبتاحوال دهها سال قوانین، آییننامهها و بخشنامههای متعدد وجود دارد که به دلیل اهمیت حقوقی کار سازمان، باید در دسترس همکاران و مردم باشد، بر همین اساس، سامانه قوانین و مقررات ثبتاحوال ایجاد شد تا همکاران بتوانند بهصورت هوشمند به این منابع دسترسی داشته باشند و هم مردم از حقوق و شرایط دریافت خدمات مطلع شوند. در این سامانه تمام مقررات چند دهه گذشته قابل جستجو و استفاده است.
رئیس سازمان ثبتاحوال تاکید کرد: با اجرای این طرحها، مسیر تحقق سازمان هوشمند با سرعت بیشتری طی شده و خدمات به شکل کارآمدتر، شفافتر و آسانتر در اختیار مردم قرار گیرد.
انتهای پیام/