حقوق نیروهای خدماتی و حقالتدریس معلمان آزاد افزایش یافت
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش گفت: حقوق نیروهای خدماتی ۳۰ درصد و حقالتدریس معلمان آزاد ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش مملکت آنلاین، علی باقرزاده، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش، در حاشیه اجلاس روسای آموزشوپرورش کشور گزارشی از وضعیت استخدام و ساماندهی نیروی انسانی ارائه داد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه تاکنون ۱۲۸ هزار مجوز استخدامی سالهای گذشته دریافت شده و ۱۰۸ هزار نفر به آموزشوپرورش اضافه شدهاند، گفت: امسال نیز ۸۵ هزار مجوز جدید صادر شده است.
باقر زاده درباره اعتراضات آزمون استخدامی گفت: پرونده ۱۵۰ هزار معترض بررسی شده و پاسخ داده شده است.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش از یک اقدام جدید خبر داد: برای اولین بار مجوز جذب سه هزار نفر از استعدادهای برتر بدون آزمون در دانشگاه فرهنگیان گرفته شده و سه هزار نفر دیگر از فارغالتحصیلان ممتاز رشتههای مهندسی نیز جذب هنرستانها خواهند شد؛ این افراد یک سال بورسیه شده و سپس دوره معلمی را طی میکنند.
باقرزاده همچنین به افزایش ۱۳۰ درصدی حقالتدریس معلمان آزاد و افزایش ۳۰ درصدی حقوق نیروهای خدماتی اشاره کرد و گفت فوقالعاده ویژه خدمتگزاران مدارس نیز برقرار شده است.
در مورد طرح طبقهبندی مشاغل معلمان نیز اعلام کرد که شناسنامه مشاغل اختصاصی معلمان در حال نهایی شدن است و قرار است ۱۷ شهریور در شورای توسعه مطرح و تصویب شود.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش تأکید کرد ساماندهی نیروی انسانی، آموزش ضمن خدمت، و رتبهبندی معلمان از اولویتهاست و مدیران باید نسبت به موجودی و نیاز نیروی انسانی مدارس خود حساس باشند. به گفته وی، استفاده از دانشجومعلمان سال چهارم در مدارس مناطق کمبرخوردار راهکار جبران کمبود نیرو است.
باقر زاده گفت: تاکنون ۶۰ درصد کارکنان ابلاغ سال آینده را دریافت کردهاند و اولویت استخدام با معلمان و نیروهای خدماتی است. او از صدور ۷۳۰۰ مجوز برای نیروهای خدماتی خبر داد و گفت ۱۳ هزار مجوز دیگر نیز در حال پیگیری است تا در مجموع ۲۰ هزار نیروی خدماتی جدید تا قبل از مهر جذب شوند.
تغییر رویکرد در برنامه درسی مدارس
حجتالاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ادامه این اجلاس بر لزوم تحول بنیادین در برنامه درسی مدارس تأکید کرد و گفت: آموزشوپرورش باید از «کتابمحوری» به «برنامهمحوری» حرکت کند؛ یعنی به جای اینکه همه چیز در کتاب خلاصه شود، برنامهای جامع برای تربیت همهجانبه دانشآموزان اجرا شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: برنامه درسی فقط کتاب نیست، بلکه باید راهنمای عملی برای همه فعالیتهای آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و سلامت در مدرسه باشد.
لطیفی اظهار کرد: در حال حاضر نظام آموزشی ما انعطاف کافی برای پاسخگویی به نیازهای متنوع دانشآموزان ندارد. بنابراین نیازمند تغییر در طراحی، تولید و اجرای برنامه درسی هستیم.
به گفته وی، سه رکن اصلی برنامه درسی جدید عبارتند از:
- راهنمای عملی برنامه درسی برای مدرسه
- بستههای تربیت و یادگیری شامل کتابهای جدید
- پشتیبانی علمی و رصد دقیق اجرای برنامهها
لطیفی تأکید کرد که بخشی از زمان مدرسه باید به فعالیتهای پرورشی هدفمند اختصاص داده شود و نحوه ارزیابی آن نیز مشخص باشد. این تحول فقط با معلمان توانمند و حمایت علمی مداوم امکانپذیر است.
انتهای پیام/