رئیس جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور اندونزی:

توافق ایران و اندونزی برای انجام تبادلات تجاری با ارزهای ملی

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و اندونزی زمینه‌ها و ظرفیت‌های متنوعی برای ارتقای سطح روابط دارند، اظهار امیدواری کرد که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.

توافق ایران و اندونزی برای انجام تبادلات تجاری با ارزهای ملی

به گزارش مملکت آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به اندونزی، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه به وقت محلی در نشست مطبوعاتی مشترک با «جوکو ویدودو» رئیس جمهور این کشور، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این سفر گام‌های بلندی در جهت توسعه روابط با اندونزی برداشته شود، گفت: دو کشور در ۷۰ سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.
رئیس جمهور با اشاره به هدفگذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۲۰ میلیارد دلار افزود: البته دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند.

رئیسی اظهار داشت: امروز مقامات دو کشور اسناد متعددی برای همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند که نشان‌دهنده عزم و اراده آنها برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها است.
رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه با همت متخصصین جوان خود گام‌های ارزشمندی در جهت رشد علم و فناوری و نیز توسعه اقتصادی برداشته است، تصریح کرد: تحریم‌ها و تهدیدها به هیچ عنوان نتوانسته ایران را متوقف کند.

رئیسی همکاری و ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: گسترش روابط با اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت دارد، برای ایران اهمیت زیادی دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله فلسطین و وضعیت افغانستان دیدگاه‌های مشترکی دارند، گفت: دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است.

رئیسی اضافه کرد: امروز زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران در شئون و عرصه‌های مختلف حضور موثر و موفقی دارند و باعث افتخارآفرینی برای کشورمان شده‌اند، معتقدیم زنان و دختران افغان نیز این توانمندی را دارند که برای کشورشان و امت اسلامی افتخارآفرینی کنند و باید امکان فعالیت‌های اجتماعی از جمله بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی برای آنان فراهم شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه دو دهه حضور آمریکا در افغانستان ثمره‌ای جز ویرانی و کشتار و از جمله ۳۵ هزار کودک معلول نداشت، اظهار داشت: ایران و اندونزی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قائل به مبارزه جدی با یکجانبه‌گرایی هستند.

رئیسی در پایان با بیان اینکه ایران و اندونزی زمینه‌ها و ظرفیت‌های متنوع و فراوانی برای ارتقای سطح روابط خود دارند، اظهار امیدواری کرد که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور بزرگ و قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر