۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت موبایل ایرانی!

رئیس سازمان فناوری اطلاعات از تسهیلات ۵۰۰ میلیارد تومانی سازمان فناوری اطلاعات برای تولید گوشی ایرانی خبرداد.

۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت موبایل ایرانی!

به گزارش مملکت آنلاین، محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، اعلام کرده که یکی از برنامه‌های امسال این سازمان تولید گوشی‌های بومی است. البته بومی‌سازی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از برنامه‌های چند سال گذشته بوده است. از سال‌ها قبل تولید گوشی‌های موبایل بومی در دستور کار قرار داشت و حتی طرح‌هایی برای راه‌اندازی مرورگرها و موتورهای جست‌وجوی بومی هم به مرحله اجرا رسید که این موتورهای جست‌وجو همچنان نفس‌زنان پیش می‌روند.

سال گذشته هم وزارت ارتباطات تولیدکنندگان داخلی سیستم عامل تلفن همراه هوشمند را به همکاری دعوت کرد. این نکته در صحبت‌های اخیر رئیس سازمان فناوری اطلاعات هم تکرار شده است: «حمایت‌هایی برای توسعه سیستم عامل داریم که منابعی برای آن لحاظ شده و شرکت‌هایی اعلام توانمندی کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ به سرانجام‌ خوبی خواهد رسید.»

گوشی‌های تلفن همراه داخلی که به گفته خوانساری تولید یک میلیون از آن هدف‌گذاری شده است در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات قرار گرفته است. او در این خصوص اعلام کرد: «یکی از برنامه‌ها تولید گوشی هوشمند تلفن همراه داخلی خواهد بود که امسال حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی برای آن در نظر گرفته شده و هدف‌گذاری ما ساخت یک‌ میلیون گوشی هوشمند است.»

هدفی که پیش‌تر در دوران دولت‌های پیشین هم کم‌وبیش وجود داشت و تا حدودی هم پیش رفت اما تا امروز تجربه چندان موفقی نبوده و می‌توان آن را رؤیای دست‌نیافتنی دولت‌ها دانست. حالا باید دید هدف‌گذاری سازمان فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم برای تولید این کالا به کجا خواهد رسید.

تولید تجهیزات شبکه ملی اطلاعات هم که یکی دیگر از طرح‌های بومی‌سازی محسوب می‌شود طبق اعلام محمد خوانساری در حال پیشرفت است: «در ۱۶ سرفصل با ۴۳ موضوع اعلام شده و شرکت‌های توانمند و علاقه‌مند برای فعالیت در این حوزه می‌توانند در جلسات مشترک وزارت اطلاعات و معاونت علمی وزارت صمت شرکت داشته باشند و برنامه خود را ارائه کرده و تعهداتی بدهند که چگونه می‌توانند این بومی‌سازی را انجام دهند و وزارت ارتباطات هم حمایت‌هایی در این زمینه خواهد داشت.»

نکته دیگری که خوانساری در اظهارات اخیر خود مطرح کرد، مسئله تخصیص بودجه برای حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال بود. در حالی که پیش از این خوانساری اعلام کرده بود هنوز بودجه‌ای برای این طرح حمایتی ارائه نشده، حالا از تخصیص بودجه خبر داده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه مشترک معاونت فناوری و سازمان فناوری اطلاعات برای حمایت از کسب‌وکارها اظهار کرد: «هزار میلیارد تومان منابع برای توسعه کسب‌وکارها در حوزه اقتصاد دیجیتال تخصیص داده شده است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر