ناپدید شدن ۲۷ تن محموله خطرناک نیترات آمونیوم در آمریکا

مقامات آمریکا در حال بررسی ناپدید شدن مرموز محموله‌ای حاوی بیش از ۲۷ تن نیترات آمونیوم در کالیفرنیا هستند.

ناپدید شدن ۲۷ تن محموله خطرناک نیترات آمونیوم در آمریکا

به گزارش مملکت آنلاین، بیش از ۲۷ تن نیترات آمونیوم (یک ماده شیمیایی که هم به عنوان کود و هم به عنوان یکی از مواد مورد نیاز برای تولید مواد منفجره مورد استفاده قرار می‌گیرد)، هنگامی که ماه گذشته توسط راه‌آهن از ایالت وایومینگ به ایالت کالیفرنیای آمریکا حمل می‌شد، ناپدید شده و مقامات آمریکایی را بر آن داشته تا تحقیقات درباره ناپدید شدن مرموز این محموله را آغاز کنند.

به نوشته فاکس نیوز، نیترات آمونیوم ماده‌ای است که در سال ۱۹۹۵ در حمله به ساختمان فدرال مورا در شهر اوکلاهاما از آن استفاده شد. در آن انفجار ۱۶۸ نفر کشته و حدود ۸۵۰ نفر مجروح شدند.

در ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) یک قطار باربری که یکی از واگن‌های آن حاوی با بیش از ۲۷ تن ماده شیمیایی نیترات آمونیوم بود، شهر شاین (پایتخت ایالت وایومینگ آمریکا) را به مقصد ایالت کالیفرنیا ترک کرد.

با این حال، بر اساس گزارشی از شرکت «داینو نوبل» (Dyno Nobel)، هنگامی که این قطار باربری دو هفته بعد به ایستگاه راه‌آهن سالندیل در صحرای موهاو رسید، واگن حاوی نیترات آمونیوم کاملا خالی بود.

داینو نوبل شرکتی که مسئول حمل و نقل نیترات آمونیوم و پیشرو در زمینه مواد منفجره تجاری در آمریکا است، گزارشی در این زمینه را در ۱۰ ماه مه (۲۰ اردیبهشت) ‌به مرکز ملی واکنش فدرال ایالات متحده (NRC) ارائه کرد.

اداره راه آهن فدرال، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا، اتحادیه پاسیفیک و داینو نوبل در حال بررسی ناپدید شدن این محموله هستند و واگن ریلی که حاوی این محموله بود برای انجام بازرسی کامل به وایومینگ بازگردانده شده است.

شرکت داینو نوبل بر این باور است که محموله نیترات آمونیوم به دلیل وجود سوراخی در زیر واگن مخصوص حمل آن، در طول مسیر به بیرون نشت کرده است.

سخنگوی این شرکت به تلویزیون محلی کی.کیو.ای.دی نیوز گفت: واگن حاوی محموله نیترات آمونیوم هنگام خروج از کارخانه تولیدکننده این مواد شیمیایی در شهر شاین، مهر و موم شده بود و این مهر و موم‌ها هنگام ورود به ایستگاه سالتدیل هنوز دست نخورده بودند بنابراین ارزیابی اولیه ما این است که ممکن است وجود یک سوراخ در کف واگن باعث نشتی و تخلیه محموله آن شده باشد.

این سخنگو افزود: قطاری که محموله نیترات آمونیوم در یکی از واگن‌های آن حمل می‌شده، طی سفر خود چندین توقف داشته و تیمی از کارشناسان این شرکت در حال بررسی چگونگی وقوع نشت احتمالی است.

این سخنگو تاکید کرد: ما این موضوع را جدی می‌گیریم و تلاش خواهیم کرد پی ببریم این اتفاق چگونه رخ داده است و چگونه می‌توان از تکرار آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
منبع: فاکس نیوز

ارسال نظر