آغاز رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج از کشور

رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در نمایندگی های خارجی و مبادی گمرکی این کشور از ساعت هشت صبح امروز (شنبه) به وقت محلی آغاز شد.

آغاز رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج از کشور

به گزارش مملکت آنلاین، شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که در دور دوم انتخابات رئیس جمهوری بیش سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور که در کشورهای خارجی ساکن هستند، می‌توانند در مدت پنج روز از ۲۰ تا ۲۴ ماه مِی ۲۰۲۳(۳۰ اردیبهشت تا سوم خردادماه ۱۴۰۲) رای دهند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در تاریخ 24 اردیبهشت ماه برگزار شد، شورای عالی انتخابات این کشور به دلیل کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ یک از سه نامزد حاضر اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته‌اند.

این نهاد همچنین اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافته‌اند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرده است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل این کشور نیز در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خرداد ماه) برگزار خواهد شد، ولی رای گیری دور دوم در خارج به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور، چند روز قبل از این رویداد سیاسی انجام می شود.

شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، اعلام کرد که اتباع ساکن خارج ترکیه در ۷۳ کشور از جمله ایران که در دور اول رای داده‌اند، می‌توانند در این دوره نیز با حضور در ۱۵۶ نمایندگی سیاسی ترکیه رای دهند و سایر اتباع دیگر این کشور نیز برای رای دادن در دور دوم باید با حضور در کنسولگری‌ها ثبت نام کنند.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، رای گیری از اتباع ترکیه در مبادی گمرکی این کشور نیز از امروز شروع شده و تا روز ۲۴ ماه می(هفتم خردادماه) ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که آلمان با ۱.۵ میلیون شهروند ترکیه‌ای ساکن در این کشور بیشترین تعداد رای‌دهندگان و برزیل با ۵۸۱ رأی‌دهنده، کمترین تعداد شهروندان ترک واجد شرایط رای دادن را دارد.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، صندوق آرای خارج از این کشور، توسط پیک‌های دیپلماتیک به شهر آنکارا منتقل شده و آرای اخذ شده به همراه سایر آرای صندوق‌های داخل ترکیه پس از اتمام مراحل رای‌گیری در روز یکشنبه ۲۸ مِی(هفتم خردادماه) شمارش خواهد شد.

بر اساس اعلام این نهاد، در دور نخست انتخابات ترکیه، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در دفاتر نمایندگی سیاسی در خارج و نیز در مبادی گمرکی ترکیه معادل ۵۲ درصد واجدان شرایط رای دادند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۵۰ هزار نفر از آنها در این دو هفته به سن قانونی رای می رسند و می توانند رای دهند.

بنا به اعلام این نهاد، بیش از سه میلیون و ۴۱۶ هزار نفر نیز در خارج از کشور ترکیه می توانند در انتخابات شرکت کرده و رئیس جمهور دوره سیزدهم را انتخاب کنند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان برای اخذ آرای این انتخابات حساس خبر داد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر