افزایش ۵ درصدی برداشت گل محمدی در گلپایگان

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان از سرمازدگی برخی مزارع گل‌محمدی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۵۰ تن محصول گل‌محمدی در شهرستان گلپایگان برداشت کنیم که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش ۵ درصدی برداشت گل محمدی در گلپایگان

به گزارش مملکت آنلاین، امیرمسعود شهبازی در حاشیه بازدید از مزارع گل محمدی در منطقه حسن آباد و فاویان در شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: کار برداشت گل‌محمدی از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز و با توجه به سرد بودن هوا تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کشت گل‌محمدی در شهرستان افزایش داشته است، گفت: ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت گل‌محمدی قرار دارد که از این میزان ۱۲۳ هکتار آن بارور است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با بیان اینکه عملکرد این محصول در شهرستان به طور میانگین سه و نیم تن در هر هکتار است، گفت: در سال جاری پیش‌بینی برداشت ۴۵۰ تن محصول گل‌محمدی می‌شود که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: سال گذشته حدود ۴۵۰ تن محصول گل از مزارع گل‌محمدی شهرستان برداشت شده است، گفت: میزان اشتغالزایی در زمان برداشت گل‌محمدی ۲۰۰ نفر در روز است یعنی زمینه اشتغال ۶۰۰ نفر فراهم شده است.

شهبازی خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از خام فروشی محصول گل محمدی یک واحد گلاب‌گیری صنعتی و تعدادی کارگاه سنتی فعالیت دارند و برای اسانس‌گیری نیاز جذب سرمایه‌گذار است.

وی با اشاره به این که از فرآوری محصول گل‌محمدی علاوه بر استحصال عطر و اسانس و گلاب می‌توان در بخش دارویی استفاده کرد، گفت: این گیاه مقاوم در برابر خشکی است و آبیاری کمتری نیاز دارد
آبیاری مزارع کشت گل‌محمدی از طریق قطره‌ای صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان یادآور شد: کارخانه تولید گل‌محمدی در شهرک صنعتی سعیدآباد و تعدادی کارگاه گل آبگیری سنتی نیز در سطح شهرستان مشغول به کار است، اما امسال با توجه به رکود بازار خرید گلاب قیمت خرید گل نسبت به سال‌های قبل امسال کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: با توجه به خاصیت دارویی گل‌محمدی، در راستای توسعه کشت و یا ایجاد مزارع گل‌محمدی تسهیلاتی از سوی سازمان جهاد کشاورزی و بنیاد برکت تخصیص داده می‌شود.

شهبازی تصریح کرد: یا توجه به اینکه گلپایگان ارتفاع از سطح دریا حدود ۱۸۰۰ متر است کیفیت اسانس آن زیاد است بنابراین خاک آن بسیار مناسب کشت گل‌محمدی است.

وی از سرمازدگی در برخی مزارع گل‌محمدی شهرستان گلپایگان در سال جاری خبر داد و افزود: در این شهرستان هشت مزرعه بزرگ گل‌محمدی علاوه بر مزارع کوچک وجود دارد که یکی از بزرگترین مزارع گل‌محمدی این شهرستان با وسعت ۶۰ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان تصریح کرد: با توجه به وضعیت کم آبی دشت گلپایگان، به کشاورزان توصیه می‌شود به کشت محصولات کم آب مانند پسته و زعفران و گل محمدی روی آورند.

انتهای پیام/

ارسال نظر