جشنواره روز جهانی عود ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، جشن ثبت جهانی عود در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تالار آیینه جزیره قشم برگزار می شود.

جشنواره روز جهانی عود ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود

به گزارش مملکت آنلاین، محمد محسنی در این خصوص افزود: این جشن برای پاسداشت ثبت جهانی هنر ساختن و نواختن عود که به‌طور مشترک به نام کشورهای ایران و سوریه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، با حضور مسئولان کشوری، هنرمندان و عود سازان، عود نوازان و عود شناسان کشور بخصوص منطقه تنگه هرمز و ساحل نشینان خلیج فارس، با همکاری مدیریت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منطقه آزاد قشم، ۳۰ اردیبهشت‌ماه در جزیره قشم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این ساز جهانی در ایران به هرمزگان هم استفاده و کاربرد دارد، ادامه داد: در این مراسم، از لوح ثبت جهانی این عنصر ناملموس بشری رونمایی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اضافه کرد: برگزاری این جشن می‌تواند زمینه آشنایی بیشتر علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه موسیقی به این ساز جهانی را فراهم کند.

عود از رده سازهای زهی زخمه‌ای است که در غرب آسیا و شمال آفریقا رواج دارد و قدمت این ساز پنج هزار سال است و باربد و نکیسا از معروفترین عود نوازان ایرانی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر