پایان رسمی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

انتخابات سراسری در ترکیه راس ساعت ۵ عصر به وقت آنکارا (۱۷:۳۰ تهران) به پایان رسید، با این حال ستاد انتخابات اعلام کرده هر کسی که در صف‌های رای دهی حضور دارد می‌تواند تا زمانی که لازم است رای خود را به صندوق بیندازد.

پایان رسمی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

به گزارش مملکت آنلاین، انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری ترکیه که از ۸ صبح امروز (یکشنبه) آغاز و با استقبال گسترده مردم مواجه شد، راس ساعت ۵ عصر به وقت آنکارا به پایان رسید. ستاد انتخابات ترکیه اعلام کرده تنها کسانی که در صف‌ها باقی مانده‌اند می‌توانند رای دهند و کسی خارج از صف دیگر حق رای دادن ندارد.

منابع خبری ترکیه گزارش داده‌اند که شمارش آرا بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری آغاز شده است.

اردوغان پس از پایان رای‌گیری و بسته شدن حوزه‌های انتخابی گفت: فرآیند اخذ رای در سراسر کشور، همانگونه که شایسته دموکراسی ما بود به پایان رسید. حالا زمان مراقبت جدی از صندوق‌هاست. تا زمانی که نتایج قطعی شود مراقب اراده ملت‌مان باشید.

در همین حال کمیسیون عالی انتخابات ترکیه (ستاد انتخابات) اعلام کرده که تاکنون هیچ تخلفی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ثبت نشده است.

نامزدهای ریاست جمهوری برای پیروزی در این رقابت باید به بیش از ۵۰ درصد آرا دست یابند، اما نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رقابت به دور دوم کشیده می‌شود و در آن صورت، دو هفته بعد در ۲۸ مه، دو نفر اصلی که انتظار می‌رود اردوغان و قلیچداراوغلو باشند، به مصاف یکدیگر می‌روند و این بار هر نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورد، کرسی ریاست جمهوری را در اختیار می‌گیرد.

در خصوص انتخابات پارلمانی هم انتظار می‌رود یک پارلمان معلق و بلاتکلیف تشکیل شود. براساس نتایج نظرسنجی «کوندا» ائتلاف حاکم اردوغان با ۴۴.۰ درصد در انتخابات پارلمانی حمایت می‌شود و حمایت از ائتلاف اصلی اپوزیسیون ۳۹.۹ درصد می‌شود. از این نظر ائتلاف اردوغان پیشتاز است و انتظار می‌رود که حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق‌ها که از قلیچداراوغلو حمایت می‌کند، نقش کلیدی را ایفا کند. 

در انتخابات سرنوشت‌ساز امروز (۱۴ مه) بیش از ۶۴ میلیون رای‌دهنده ترکیه‌ای واجد شرایط رای دادن هستند که شامل بیش از شش میلیون رای اولی می‌شوند. برای این انتخابات سه میلیون و ۴۰۰ هزار رای‌دهنده در خارج از ترکیه هم وجود دارند که آرای خود را تا پیش از نهم مه به صندوق‌ها انداخته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر