کانادا، دیپلمات چینی را اخراج کرد

کانادا یک دیپلمات چینی را به اتهام ایجاد تهدید علیه یک قانونگزار کانادایی، عنصر نامطلوب خواند و از کشور اخراج کرد.

کانادا، دیپلمات چینی را اخراج کرد

به گزارش مملکت آنلاین، ملانی جولی وزیر خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: کانادا تصمیم گرفته است آقای «ژائو وی» را عنصر نامطلوب معرفی کند. این تصمیم پس از ملاحظات دقیق درباره همه عوامل دخیل در این موضوع اتخاذ شده است.

به نوشته رویترز، روابط کانادا و چین پرتنش است و اخراج دیپلمات چینی روابط دو کشور را بیش از پیش وخیم‌تر می‌کند. احتمال می‌رود که چین بعنوان دومین شریک تجاری بزرگ کانادا به این اقدام اوتاوا پاسخ بدهد.

سرویس اطلاعات امنیتی کانادا در سال ۲۰۲۱ گزارش تهیه کرده است که حاوی اطلاعاتی درباره تهدید احتمالی علیه یک عضو محافظه‌کار پارلمان کانادا به نام «مایکل چونگ» و خانواده‌اش است.

این گزارش هفته گذشته توسط روزنامه گلوب اند میل افشا شد و نشان می‌دهد که چین در پی کسب اطلاعاتی درباره چونگ و خانواده‌اش بود و تلاش می‌کرد تا وی را تبدیل به درس عبرتی کند و از این طریق دیگران از اتخاذ مواضع ضدچینی پرهیز کنند.

چونگ در سال ۲۰۲۱ طرحی را تدوین کرد که با تصویب در پارلمان کانادا رفتار حکومت چین با مسلمانان اویغور را نسل‌کشی قلمداد کرد.

به نوشته گلوب اند میل، ژائو در جمع‌آوری اطلاعات درباره چونگ نقش داشت.

جولی دوشنبه شب در بیانیه خود تاکید کرد که «ما هیچ گونه دخالت خارجی را تحمل نمی‌کنیم» اما چین دخالت در امور داخلی کانادا را رد کرده و گفته که نفعی در دخالت ندارد.

کنسولگری چین در تورنتو که محل فعالیت «ژائو وی» است، اعلام کرد که گزارش نهاد اطلاعاتی کانادا درباره این دیپلمات چینی «پایه واقعی ندارد و کاملا بی‌اساس است.»

انتهای پیام/

منبع: رویترز

ارسال نظر