بیشترین دانه روغنی کاملینای کشور در لرستان کشت می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: این استان با پنج هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت کاملینا، رتبه نخست کشور را در کاشت این دانه روغنی دارد.

بیشترین دانه روغنی کاملینای کشور در لرستان کشت می‌شود

به گزارش مملکت آنلاین، سید عماد شاهرخی در آیین روز مزرعه کاملینا در یکی از مزارع این محصول واقع در حاشیه خرم آباد افزود: با این اقدام، برای اولین بار در تاریخ کشاورزی استان، کشت دانه های روغنی از مرز ۱۰ هزار هکتار عبور کرده است.

وی با اشاره به اینکه سال زراعی جاری در کل کشور ۱۳ هزار هکتار کاملینا کشت شده است تصریح کرد: پیش بینی می شود در لرستان از هر هکتار ۷۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم محصول کاملینا برداشت شود.

وی با بیان اینکه تناوب در کشت دانه های روغنی و دیمزارها موجب افزایش بهره وری و افزایش تولید می شود ادامه داد: رعایت تناوب کشت باعث غنی سازی زمین و افزایش نفوذپذیری خاک می شود و افزایش ۲۰ درصدی در روند تولید را به دنبال دارد.

شاهرخی همچنین در خصوص طرح جهش تولید در دیمزارها بیان کرد: سال زراعی قبل ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی لرستان تحت پوشش این طرح بود اما امسال به ۳۵۰ هزار هکتار افزایش یافته و این استان با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تلاش همکاران و کشاورزان یکی از مناطق پیشروی طرح جهش تولید در دیمزارها است.

وی گفت: پیش بینی می شود با توجه به بارندگی های خوب در استان، استفاده از ارقام مناسب، استفاده از توصیه های کارشناسان در زمان کاشت و تامین ادوات به اندازه و مورد نیاز، تولید محصول در دیمزارهای استان نسبت به سال های قبل ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در سال زراعی قبل ۷۰ دستگاه ادوات کشاورزی جذب شده بود اما امسال با همکاری بانک عامل و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۲۳۴ دستگاه ادوات کشت کار مستقیم و بذرکار با تسهیلات قرض الحسنه در اختیار کشاورزان قرار داده شده است چراکه استفاده از ادوات، ماشین آلات مناسب و پهپادها موجب کشاورزی اقتصاد محور با تولید پایدار می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر