رییس سازمان بورس اقدامات سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد؛

حمایت از حقوق سهامداران مهم‌ترین تصمیم دولت است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصمیمات این سازمان برای بازگشت اعتماد به بازار سهام در سال ۱۴۰۱ گفت: مساله حمایت از حقوق سهامداران، مهم‌ترین موضوعی بود که در سال جاری در دولت و سازمان بورس به آن پرداخته شد و این موضوع در بخش‌های مختلف مورد پیگیری قرار گرفت.

حمایت از حقوق سهامداران مهم‌ترین تصمیم دولت است

به گزارش مملکت آنلاین،«مجید عشقی»  به تصمیمات اتخاذ شده در سازمان بورس برای بهبود وضعیت معاملات بازار اشاره کرد و افزود: سازمان بورس طبق قانون و اساسنامه دارای برخی وظایف است که تلاش کرد تا در سال ۱۴۰۱ بر محور این وظایف حرکت کند.

حمایت از حقوق سهامداران؛ مهم‌ترین تصمیم سازمان بورس در سال ۱۴۰۱

وی اظهار داشت: مساله حمایت از حقوق سهامداران، مهم‌ترین موضوعی بود که در سال جاری و در حوزه بازار سرمایه به آن پرداخته شد و این موضوع در حوزه و جنبه‌های مختلف مورد پیگیری قرار گرفت.

عشقی نخستین اقدام انجام شده در این زمینه را به حوزه ناشران و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌ها و کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا ربط داد و گفت: همه تلاش خود را کردیم تا زمینه ایجاد یک بازار منصفانه و شفاف را فراهم کنیم که در این راستا اقدامات متعددی را به منظور اجرایی شدن این اتفاق در دستور کار قرار دادیم.

رییس سازمان بورس اعلام کرد: در بحث انتشار گزارش‌های شرکت‌ها، سعی کردیم شرکت‌ها را ملزم به افشای جزییاتی کنیم که برای بازار مهم بود.

آغاز فرآیند اصلاح دامنه نوسان از ابتدای سال ۱۴۰۱

وی تغییر تدریجی دامنه نوسان را دیگر اقدام سازمان بورس در سال جاری دانست و گفت: از ابتدای سال بحث فرآیند اصلاح دامنه نوسان در حوزه بازار سهام آغاز شد که به مراتب اثرات خوبی را در معاملات این بازار با خود به همراه داشت.

عشقی اظهار داشت: گزارش‌های تهیه شده نشان دهنده آن است که افزایش دامنه نوسان به نقد شوندگی بازار و کاهش صف‌های خرید و فروش کمک کرد که این فرآیند را با اصلاح طبقه‌بندی بازار ادامه خواهیم داد.

نمایش عمق مظنه قیمت‌ها، دیگر اقدام سازمان بورس در سال جاری

رییس سازمان بورس با بیان اینکه نمایش عمق مظنه قیمت‌ها از دیگر اقداماتی بود که این سازمان در سال جاری در دستور کار خود قرار داد، افزود: در ابتدای سال به منظور ایجاد شفافیت و انصاف در معاملات بازار پیگیر اجرای نمایش عمق مظنه قیمت‌ها بودیم.

وی اظهار داشت: برای اقشار مختلف معامله‎‌گران کارگزاری‌ها، دسترسی محدودی را ایجاد کرده بودیم اما معامله‌گران عادی که به صورت برخط معامله انجام می‌دادند قادر به مشاهده عمق مظنه قیمت‌ها نبودند که در این راستا پیگیر اجرای این موضوع بودیم.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه عدم نمایش عمق مظنه قیمت‌ها در بازار تابویی بود که باعث نگرانی سهامداران در زمینه دستکاری بازار شد، گفت: در این بازار تصمیماتی را اتخاذ و به مرحله اجرا رساندیم؛ زیرا فراهم شدن امکان مشاهده سفارشات کمک‌کننده در بحث عدالت و انصاف در بازار خواهد بود.

تشکیل میز صنعت

وی با اعلام اینکه در طی یک سال گذشته سعی کردیم تا اقدام به تشکیل میز صنعت در صنایع مختلف کنیم، افزود: شرکت‌های بزرگ که در آن صنایع فعال بودند با دعوت در این جلسه‌ها ضمن بررسی مسایل و مشکلات صنایع، موانع موجود بر سر راه صنایع را مورد بررسی قرار دادند تا مشکلات با پیگیری مباحث از طریق وزارتخانه‌های مربوطه، هیات دولت و مجلس رفع شود و در ادامه به پیگیری اصلاح مقررات و قوانین مربوطه بپردازیم.

عشقی اظهار داشت: این موضوع جزو اقدامات مهمی بود که وقت زیادی را گرفت و تلاش کردیم تا میز صنعت را در صنایع مختلف مانند خودرو، بانک، دارو و پالایش برگزار کنیم که این اقدام نتایج خوبی را به همراه داشت و امیدوار به ادامه این روند هستیم.

به گفته رییس سازمان بورس، در ادامه این اقدام اداره‌ای به عنوان میز صنعت تشکیل شده که پیگیری دائم وضعیت صنایع جزو وظایف این اداره تلقی می‌شود.

وی اقدام دیگر سازمان بورس را انحصارزدایی از مجوزهای نهادهای مالی بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: با وجود همه سخت گیری‌ها در ارائه مجوز و رعایت قوانین و مقررات اما در سال جاری مجوزهای خوبی در حوزه کارگزاری، شرکت‌های سبدگردان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشاور سرمایه گذاری ارائه شد تا بتوان خدمات بهتری را از طریق بازار سرمایه به مشتریان ارائه دهیم.

راه‌اندازی چهار صندوق جدید در سالی که گذشت/ توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال آینده

عشقی به تاکید سازمان بورس بر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و نیز راه‌اندازی صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود در بازار سرمایه ارائه پیشنهادات مختلف در بازار برای همه سلیقه‌ها بود.

رییس سازمان بورس ادامه داد: در ادامه چنین تصمیمی، طی یک سال گذشته برای نخستین بار اقدام به راه‌اندازی پنج نوع صندوق سرمایه‌گذاری جدید مانند صندوق‌های اهرم، صندوق تضمین اصل سرمایه، صندوق املاک و مستغلات، صندوق سرمایه‌گذاری بخشی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی کردیم.

وی با اشاره به اینکه این صندوق‌ها جزو صندوق‌هایی هستند که قادر به جذب افراد با ذائقه و ریسک‌های مختلف هستند، گفت: این صندوق‌ها می‌توانند از کم ریسک‌ترین ابزار تا پرریسک‌ترین ابزار را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد دهند.

عشقی اظهار داشت: این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذارانی در نظر گرفته شده است که از دانش و وقت کافی برای تحلیل کل بازار برخوردار نیستند، در این راستا درصدد هستیم اقدام به توسعه این صندوق‌ها تا سال آینده کنیم.

انتشار آمار و سابقه تخلفاتی مدیران بازار سرمایه

رییس سازمان بورس به دیگر اقدام انجام شده از سوی سازمان بورس در سال ۱۴۰۱ تاکید کرد و گفت: اقدام دیگر که در حوزه حقوقی انجام شد بحث دستورالعمل بند چ قانون احکام دائمی است که مربوط به انتشار آمار و سابقه تخلفاتی مدیران بازار سرمایه بود، این اقدام در ۱۳ سال گذشته با توجه به وجود قانون مربوطه اما به مرحله اجرا نرسید.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، طبق پیگیری‌های انجام شده دستورالعمل این اقدام نهایی شد و از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل(آذرماه)، عملکرد تخلفاتی اشخاص تحت نظارت سازمان بورس در سامانه سازمان بورس منتشر می‌شود که انتظار داریم این امر باعث بازدارندگی تخلفات و نیز کاهش آن شود.

پرداخت سودهای نقدی شرکت‌ها از طریق سامانه سجام

عشقی به پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام اشاره کرد و گفت: اقدام دیگر که امسال انجام دادیم بحث پیگیری پرداخت سودهای نقدی شرکت‌ها به صورت متمرکز از طریق سامانه سجام و شرکت سپرده گذاری بود که این اتفاق جز اقدامات بزرگ این سازمان تلقی می‌شود.

رییس سازمان بورس اعلام کرد که به دنبال چنین اقدامی، از ابتدای امسال دیگر لازم نبود که سهامداران برای دریافت سود به بانک‌ها و شرکت‌ها مراجعه کنند.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به صورت الکترونیکی

وی در ادامه افزود: افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات به صورت الکترونیکی، اقدام دیگری بود که در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری و خدمت به سهامداران انجام شد.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد سهامداران شرکت‌ها که گاها تعداد آنها به چندین میلیون نفر می‌رسد چاپ برگه‌های حق تقدم و ارسال آن به سهامداران اقدامی طاقت فرسا و نشدنی بود.

وی اعلام کرد: بارها شاهد بودیم که میزان افزایش سرمایه آن شرکت کمتر از هزینه اقداماتی است که شرکت‌ها باید انجام می‌دادند؛ همچنین در اکثر اوقات سختی کار در این راستا از توان شرکت‌ها خارج بود.

عشقی با تاکید بر اینکه شرکت سپرده‌گذاری تدابیری را اتخاذ کرد تا این اقدام به صورت الکترونیکی انجام شود، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه این اقدام دیده شد اما اجرایی نشد که اکنون این دستورالعمل به مرحله نهایی رسیده است.

رییس سازمان بورس به آماده سازی سامانه‌ای برای اجرای این تصمیم تاکید کرد و گفت: از این به بعد شرکت‌هایی که به دنبال افزایش سرمایه از محل آورده نقدی هستند و باید حق تقدم منتشر کنند می‌توانند از طریق سامانه سپرده‌گذاری و به صورت الکترونیکی این اقدام را انجام دهند.

وی اظهار داشت: سهامداران از طریق پیامک نسبت به افزایش سرمایه مطلع می‌شوند و با مراجعه به سامانه سپرده‌گذاری به صورت الکترونیکی مبلغ حق تقدم را پرداخت و در افزایش سرمایه شرکت‌ها حضور پیدا کنند.

عشقی در پایان گفت: با توجه به اینکه این اقدام باعث کاهش هزینه‌ها و نیز تسریع در فرآیند افزایش سرمایه می‌شود؛ بنابراین به طور حتم سهامداران از این طرح استقبال خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر