قیمت سیمان دوباره بالا رفت

قیمت سیمان به دلیل بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا افزایش یافته است. کارخانه‌ها پس از گذران روزهای سرد و محدودیت‌ در مصرف انرژی به‌تازگی به جریان عادی تولید بازگشته‌اند؛ این در حالی است که تقاضا برای سیمان به صورت سنتی در نیمه دوم اسفند صعودی شده است.

قیمت سیمان دوباره بالا رفت

به گزارش مملکت آنلاین، قیمت سیمان افزایش پیدا کرده است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با آغاز نیمه دوم اسفند، گرم‌تر شدن هوا، به‌طور سنتی تقاضا برای انواع مصالح ساختمانی رشد یافت و قیمت انواع مصالح از جمله سیمان بالا رفت.

حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن سیمان، در این باره گفت: تولید شماری از کارخانه‌های سیمانی در طول ۵۰ روز از روزهای سرد سال به دلیل محدودیت شدیدی که این کارخانه‌ها در مصرف گاز متحمل شدند، کاهش شدید داشت. این اتفاق امروز و در نیمه دوم اسفند به برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا منجر و باعث افزایش قیمت سیمان شده است.

وی افزود: به صورت سنتی در نیمه دوم اسفند مصرف سیمان جهش چشمگیری را تجربه می‌کند. در حال حاضر نیز این جهش در شرایط کاهش عرضه اتفاق افتاده است.

او همچنین اضافه کرد: البته شیب جهش مصرف سیمان از نیمه دوم فرودین تندتر می‌شود، اما تا آن زمان چون تولید و مصرف به تعادل رسیده‌اند، قیمت سیمان دوباره افزایش نمی‌یابد.

امروز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ قیمت سیمان سیاه تیپ ۲ از ۵۲ هزار تومان برای هر پاکت ۵۰ کیلویی آغاز می‌شود. این قیمت بسته به میزان تقاضایی که برای محصول هر کارخانه وجود دارد می‌تواند بالا رود. به طور مثال قیمت سیمان تیپ ۲ آبیک امروز ۵۵ تومان درهر کیسه است. همچنین در پی این افزایش قیمت، بهای هر تن سیمان سیاه فله از یک میلیون تومان بالاتر رفت.

قیمت سیمان سیاه تیپ۲ در حالی به دست‌کم ۵۲ هزار تومان رسیده که پیش از ۱۵ اسفند قیمت هر پاکت حداقل ۴۰ هزار تومان و حداکثر ۵۰ هزار تومان بود.

همان طور که نائب رئیس هیات مدیره انجمن سیمان بیان کرد، شرکت‌های تولیدکننده سیمان از اوایل دی با مشکل کمبود گاز و در پی آن کمبود برق روبه‌رو بودند، اتفاقی که تولید آنها را به شدت کاهش داده و حتی شماری از کارخانه‌ها را تا آستانه تعطیلی پیش برده بود.

با این حال مازاد سیمانی که در کارخانه‌ها وجود داشت مانع از افزایش قیمت در فصول سرد شد و قیمت سیمان در این فصول تنها در مناطق جنوبی کشور که در این ماه‌ها روزهای اوج‌گیری ساخت و ساز را سپری می‌کردند، بالا رفت.

حالا با آغاز فصل گرما مشکل کمبود انرژی کارخانه‌های تولید سیمان از بین رفته و تقاضا هم چنانچه گفته شد برای این محصول افزایش پیدا کرده است؛ این دو عامل می‌توانند محرک خوبی برای رونق‌گیری بازار سیمان باشند.

با این حال از سویی دیگر بازار ساخت و ساز ایران در رکود به سر می‌برد. گرانی مصالح ساختمانی از سود انبوه‌سازان کاسته و تمایل آنها را به ساخت و ساز کاهش داده است. رکود ساخت و ساز به معنای کاهش تقاضا برای سیمان و در ادامه مازاد عرضه آن است. در شرایطی که صادرات سیمان به مقاصد دوردست به دلیل سنگینی بار مقرون به صرفه نیست، مازاد عرضه می‌تواند به ورشکستگی واحدهای تولیدی بینجامد.

انتهای پیام/

ارسال نظر