سرمای شدید، ۷۸ کشته در افغانستان داشت

سرمای شدید هوا در افغانستان جان دست‌کم ۷۸ نفر را گرفت و ۷۷ هزار رأس دام را تلف کرد .

سرمای شدید، ۷۸ کشته در افغانستان داشت

به گزارش مملکت آنلاین، مقامات افغانستان اعلام کردند که دست‌کم ۷۸ نفر در جریان سرمای شدید زمستان امسال که «بدترین زمستان این کشور در بیش از یک دهه گذشته» توصیف شده، جان خود را از دست داده‌اند.

مدت دو هفته است که سرمای شدید بسیاری از ولایات افغانستان را در برگرفته و مرگ و میر ناشی از سرما در ۸ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور به ثبت رسیده است. ارزیابی‌های هواشناسی حاکی از آن است که این سرما دست‌کم تا ۱۰ روز دیگر ادامه خواهد داشت و احتمالا وضعیت بدتر خواهد شد.

در پی برودت کم سابقۀ هوا که «سردترین زمستان ۱۵ سال اخیر» افغانستان را رقم زده، دمای هوا در برخی مناطق همچون ولایت غور تا ۳۴- درجه سانتیگراد کاهش یافته و فعالیت‌ها در این کشور را که تا کنون نیز با یک بحران جدی اقتصادی دست به گریبان بود، بیش از هر زمانی فلج کرده است.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز جاده‌های اصلی این کشور را نشان می‌دهد که به دلیل بارش برف سنگین مسدود شده‌اند.

برخی از رسانه‌های افغانستان نیز از مرگ شمار دیگری از ساکنان این کشور در اثر «گاز گرفتگی» خبر داده‌اند. شمار جان باختگان «گاز گرفتگی» در غزنی ۴ نفر شامل یک مرد، یک زن و دو کودک بوده و موارد مشابهی در دیگر مناطق افغانستان گزارش شده است.

تشدید بحران‌های انسانی

این وضعیت بغرنج در حالی بر افغانستان حاکم است که بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی این کشور، با کمبود شدید مواد غذایی روبروست و تحریم‌های غرب و انزوای بین المللی دولت طالبان وضعیت را بدتر کرده است.

بسیاری از گروه‌های امدادی نیز که تا کنون در شرایط بحرانی به کمک مردم آسیب دیده می‌شتافتند، اکنون با دستور طالبان مبنی بر عدم امکان استفاده از نیروی کار زنان، مجبور به تعلیق فعالیت‌هایشان شده‌اند و به‌تازگی تنها ۳ سازمان غیردولتی پس از دریافت تضمین‌هایی از سوی مقام‌های طالبان، استفاده محدود از زنان امدادگر را در بخش بهداشت آغاز کردند.

دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (UNOCHA) هفته گذشته اعلام کرد که محدودیت‌های وضع شده برای کار زنان، مانع از کمک‌رسانی سریع و به موقع است.

 این سازمان می‌افزاید: «شرکایمان در حال ارسال کمک‌های بشردوستانه برای حمایت از خانوارها و تامین وسایل گرمایش آنها، پول نقد برای سوخت و لباس گرم هستند؛ اما توزیع این کمک‌ها به شدت تحت تأثیر دستور ممنوعیت فعالیت امدادگران زن قرار گرفته است.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز درباره وضعیت بحرانی ساکنان افغانستان هشدار داده و اعلام کرده که بیش از ۲۴ میلیون نفر از مردم افغانستان، شدیدا به کمک‌های انسانی نیازمندند.

علاوه بر این در اوایل زمستان، کارکنان بخش بهداشت افغانستان از افزایش شدید شمار کودکان خردسالی خبر داده بودند که دچار ذات الریۀ حاد و سایر بیماری‌های تنفسی شده‌اند و اعلام کردند که بخشی از این مشکلات، به دلیل تشدید فقر روی داده که باعث می‌شود مردم قادر به گرم کردن مناسب خانه‌های خود نباشند.

بنا بر اعلام وزارت مدیریت بلایای طبیعی افغانستان، علاوه بر مرگ و میر انسان‌ها در پی سرمای شدید، طی ۹ روز گذشته حدود ۷۷ هزار راس دام نیز تلف شده‌اند که ناامنی غذایی در این کشور را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر