یک پالایشگاه بزرگ روسیه بدلیل حمله پهپادی اوکراین تعطیل شد

فعالیت پالایشگاه تواپسه روسیه بر اثر حمله پهپادی اوکراین متوقف شد.

یک پالایشگاه بزرگ روسیه بدلیل حمله پهپادی اوکراین تعطیل شد

به گزارش مملکت آنلاین، دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که آتش‌سوزی ناشی از حمله پهپادی اوکراین به پالایشگاه نفت تواپسه روسیه در سواحل دریای سیاه باعث تعطیلی اضطراری این پالایشگاه شده است.

خبرگزاری دولتی روسیه روز جمعه ۱۷ مه (۲۸ اردیبهشت) گزارش داد که آتش‌سوزی در پالایشگاه متعلق به شرکت روس‌نفت خاموش شده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی روسیه و ناوگان دریای سیاه ۱۰۲ فروند پهپاد و ۶ شهپاد اوکراینی را در طول شب منهدم کرده است. شرکت روس‌نفت در مورد این حمله اظهار نظری نکرده است.

به گفته یک منبع مورد استناد رویترز، پهپادها به واحد تولید گاز مایع، ال‌پی‌جی در تواپسه اصابت کردند، اما واحد تقطیر خام، سی‌پی‌یو آسیبی ندیده است.

این منبع گفت: «در طول آتش‌سوزی هیچ دود سیاهی دیده نشد. این بدان معنی است که فقط گاز ال‌پی‌جی سوخته است.»

وی افزود: «از نظر فنی امکان دور زدن واحد گاز مایع و راه‌اندازی مجدد و نسبتاً سریع پالایشگاه وجود دارد.»

پالایشگاه تواپسه پس از آتش‌سوزی ناشی از حمله پهپادی در ۲۵ ژانویه، فرآوری و تولید نفت را متوقف کرد و برای حدود ۳ ماه تعطیل ماند، تا این که در اواخر آوریل فعالیت خود را از سر گرفت.

ظرفیت سالانه کارخانه تواپسه ۱۲ میلیون تن (۲۴۰ هزار بشکه) در روز است. این پالایشگاه که عمده فعالیتش تولید نفتا، نفت کوره، گازوئیل و نفت کوره با گوگرد بالاست، محصولات خود را عمدتاً به ترکیه، چین، مالزی و سنگاپور صادر می‌کند.

در سال ۲۰۲۳، این کارخانه ۹.۳۷۸ میلیون تن نفت خام را فرآوری کرد که از این مقدار ۳.۳۰۶ میلیون تن گازوئیل و ۳.۱۲۳ میلیون تن نفت کوره بود.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر