اعتراض دانش‌آموزان به امتحان علوم پایه نهم / آموزش و پرورش: سوالات از کتاب درسی بود

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: سوالات آزمون هماهنگ کشوری درس علوم پایه نهم، خارج از مطالب کتاب درسی نبوده است.

اعتراض دانش‌آموزان به امتحان علوم پایه نهم / آموزش و پرورش: سوالات از کتاب درسی بود

به گزارش مملکت آنلاین، آموزش و پرورش به کارزار اعتراضی دانش آموزان واکنش نشان داد.

محسن زارعی در گفت‌ وگویی درباره اعتراض برخی دانش آموزان نسبت به طراحی سوالات آزمون علوم پایه نهم اظهار کرد: سوالات آزمون هماهنگ کشوری درس علوم پایه نهم خارج از مطالب کتاب درسی نبوده و به صورت آزمون‌های عملکردی طراحی شده بود.
وی افزود: گروه‌های آموزشی سوالات را بررسی خواهند کرد و اگر اشکالی در سوالات باشد، در راهنمای تصحیح ذکر می کنند.

ماجرا چه بود

عده‌ای از دانش آموزان پایه نهم متوسطه نسبت به طراحی سوالات آزمون علوم که به صورت سراسری برگزار شده بود، اعتراض کردند.
این دانش آموزان معتقدند که برخی سوالات خارج از کتاب درسی و برای دانش آموزان دشوار بوده است.
دشواری سؤالات علوم تا جایی بود که برخی معلمان از شوکه شدن دانش‌آموزان در حین جلسه امتحان سخن گفتند.

انتقاد معلمان به طراحی سؤالات دشوار و غیراستاندارد نهایی

کاشانی یکی از معلمان درس علوم در یکی از مدارس غیرانتفاعی تهران است که با انتقاد نسبت به طراحی دشوار سؤالات امتحانات هماهنگ کشوری علوم پایه نهم به تسنیم می‌گوید: امسال برای نخستین بار امتحان درس علوم به صورت کشوری برگزار شد. به نظر می‌رسد برای سنجش سطح علمی دانش‌آموزان و وضعیت آموزش در کشور دروس علوم، ریاضی و ادبیات پایه نهم را به صورت کشوری برگزار کردند.

وی افزود: پیش از امسال اغلب معلمان نمونه سوالات امتحانات نهایی استانی را با دانش‌آموزان تمرین می‌کردند و برای معلمان مشخص بود که سوالات طراحی شده شامل سطوح دانش، آگاهی و تحلیل است و سطح سوالات عمدتاً ساده و متوسط و تعداد سوالات مفهومی محدود بود.

این معلم علوم پایه نهم با اشاره به طراحی سوالات بسیار دشوار که بر خلاف عرف مرسوم طراحی سوالات بود، گفت: وقتی معلم به دانش‌آموزان می‌گوید که سوالات امتحانات اینگونه طراحی می‌شود طبیعتاً آنها مطالعه خود را بر این اساس قرار می‌دهند اما در امتحانات علوم با تعداد زیادی از سوالات تحلیلی مواجه شدند در حالیکه آموزش‌های ارائه شده در مدارس هم دانش‌آموزان را برای پاسخگویی به سوالات تحلیلی آماده نمی‌کند.

کاشانی بیان کرد: در حال تصحیح برگه‌های امتحانات دانش‌آموزان هستم و کاملاً مشخص است که سطح سوالات بالاتر از سطح کتاب درسی است و این باعث شده تا دانش‌آموزان نتوانند به سؤالات پاسخ دهند در حالیکه ارائه سوالات دشوار و تحلیلی در امتحانات باید درصدبندی باشد و نمی‌توان به هر میزان که طراحان تمایل داشتند سوالات دشوار در امتحانات ارائه کرد.

به معلمان اطلاع داده بودیم!

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: بسیاری از معلمان هنوز با این روش آشنا نیستند در حالیکه به معلمان پایه نهم اطلاع رسانی شده بود طراحی سوالات امتحانات هماهنگ کشوری بدین شیوه است از سوی دیگر دانش‌آموزان پایه نهم با شیوه طراحی سوالات امتحانات نهایی در پایه دهم آشنا می‌شوند.

زارعی در پاسخ به این پرسش که معلمان علوم پایه نهم می‌گویند، نمونه سوالات برای آشنایی آنها با شیوه طراحی سوالات در اختیارشان قرار نگرفته بود، گفت: دوره آموزشی آشنایی با آزمون‌های عملکردی برگزار شد همچنین در بخشنامه‌ای برای معلمان تشریح کردیم که آزمون عملکردی چگونه است.

وی ادامه داد: معلمان آموزش دیده‌اند تا مبتنی بر شایستگی تدریس کنند و ارزشیابی مستمر هم باید بر همین اساس باشد اما اشکال کار این است که این روش به فراموشی سپرده شده و اکنون تلاش می‌کنیم اهداف برنامه درسی مبنا قرار بگیرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر